بستن

عملیات کربلای 6

کربلای ۶ و آزادسازی نفت شهر

حدود ۶ سال از جنگ می‌گذشت و عملیات‌های پی در پی و گسترده، دشمن را در بیشتر جبهه‌ها به عقب رانده بود، اما هنوز این مناطق تحت اشغال عراق بود. در چنین شرایطی عملیات کربلای ۶ انجام شد. این عملیات بیش از هر زمان دیگر برای ایرانی‌ها اهمیت داشت چون علاوه بر آن که می‌توانست به آزادسازی بخش‌هایی از خاک خودی بینجامد، سبب ایجاد جبهه ای جدید برای رزمندگان ایران برای تجزیه دشمن می‌شد .همچنین این عملیات می‌توانست در صورت موفقیت، از فشار دشمن در جنوب بکاهد و پیشروی رزمندگان در منطقه شرق بصره را تسهیل کند. با این حال عملیات به این دستاورد منتهی نشد و فرماندهان به آزادسازی ارتفاعات شمال منطقه عملیاتی نفت شهر بسنده کردند.

عملیات کربلای ۶ توسط نیروی زمینی ارتش در ۲۳ دی ماه سال ۱۳۶۵ در منطقه سومار انجام شد و رزمندگان ایران در این عملیات با رمز «یا فاطمه الزهرا(س)» حاضر شدند. در این عملیات که ۲ روز به طول انجامید ۳۶ گردان پیاده و زرهی و ۲ گردان توپخانه مشارکت داشتند و در مقابل، عراق با ۴۴ گردان پیاده، زرهی و مکانیزه در مقابل ایران صف آرایی کرد. در جبهه ایران، دو گروه از قوی‌ترین نیروهای رزمنده شامل لشکر ۷۷خراسان و لشکر ۵۸ تکاور ارتش و لشکر ۳۱عاشورا از بسیج حضور داشتند. تیپ مکانیزه ۷۷خراسان دارای بالگردهای تهاجمی، تانک و توپخانه ۱۰۶، ۱۳۰، و ۲۳۰میلیمتری بود و لشکر ۳۱عاشورا با تانک‌های به غنیمت گرفته شده از عراق تجهیز شده بود .

هدف این عملیات آزادسازی نفت شهر و تاسیسات نفتی منطقه و تجزیه قوای دشمن در جهت اجرای عملیات کربلای ۴ در محور جنوبی خط نبرد، تصرف نفت خانه عراق و ممانعت از تمرکز قوای دشمن در بصره بود. این عملیات در حالی انجام می‌شد که تمام نیروی سپاه برای عملیات کربلای ۵ بسیج شده بودند و تنها ۴ روز از اجرای این عملیات می‌گذشت. در نتیجه ارتش می‌توانست یک حمله انحرافی ترتیب دهد که هم جلوی انتقال نیروهای عراقی به سمت بصره گرفته شود و هم هدف مهمی داشته باشد. اما حضور نیروهای دشمن بر روی ارتفاعات منطقه و نوع عملیات نیروی ارتش در دل دشت باعث ناکامی این عملیات شد. در نتیجه نفت شهر که در دوم مهر سال ۱۳۵۹ اشغال شده بود تا آخر جنگ در اشغال دشمن ماند.

در عملیات کربلای ۶ رزمندگان ایران با عبور از موانع گوناگون از جمله میدان‏ های وسیع مین، سیم ‏های خاردار و تله‏‌های انفجاری، به دشمن بعثی یورش بردند و پس از شکستن خطوط و مواضع دشمن، بیش از ۶۰ کیلومتر از خاک میهن را آزاد کردند.در مقابل، دشمن در این عملیات با بمباران وسیع شیمیایی منطقه عملیاتی از جمله بیمارستان صحرایی سومار، سعی در جلوگیری از پیشروی رزمندگان ارتش ایران کرد. در عملیات کربلای ۶ که در منطقه ای به وسعت ۱۰۰ کیلومتر انجام شد، ۱۱ فروند هواپیما، دو فروند بالگرد،۲۰ دستگاه تانک و نفربر، چندین انبار مهمات و تعداد زیادی خودرو از تجهیزات دشمن منهدم شد.شمار کشته و زخمی‌های دشمن در این عملیات، چهار هزار نفر گزارش شد و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر و تعداد زیادی سلاح سبک و مهمات نیز به دست رزمندگان اسلام افتاد.همچنین عملیات به آزادسازی ارتفاعات شمال منطقه عملیاتی نفت شهر انجامید و رزمندگان موفق شدند پل‌های ارتباطی منطقه رودخانه کنگاگوش را فتح کنند.

متا سفانه قابل کپی نیست!