بستن

عملیات والفجر 1

رمز عملیاتیاالله یاالله یاالله
تاریخ عملیاتروز 62/1/20ساعت 10:23
مدت عملیاتیک روز
تعداد شهید22
تعداد مفقود4
تعدادمجروحان وجانبازان9
تعداد آزادگان0
تعداد رزمندگان169
هدفانهدام نیروی دشمن وآزاد سازی بخشی از نوار مرزی
ردیف نامنام خانوادگی
1شهید عزیز غلامرضاآستینه
2شهید عزیز حمیدبنایی پور
3شهید عزیز علی اصغرپذیره
4شهید عزیز حسنپناری(رفیعیان)
5شهید عزیز ابراهیمجعفری
6شهید عزیز محمد جوادخریدار
7شهید عزیز حسیندالوند اصطهباناتی
8شهید عزیز محمد حسین رضازاده
9شهید عزیز غلامرضا شرفی
10شهید عزیز اصغرصادقی
11شهید عزیز عباسصادقی
12شهید عزیز محمد جوادصفا
13شهید عزیز عباسطهمودثی
14شهید عزیز محمدرضافروردین
15شهید عزیز حسنقامت
16شهید عزیز حسنقربانی
17شهید عزیز عباسگشتاسبی
18شهید عزیز محمد علیمبرا
19شهید عزیز حمیدرضا(هاشم)مظلوم زاده
20شهید عزیز علی رضانصری فرد
21شهید عزیز علی اصغرنینوا
22شهید عزیز غلامرضاکشتکار

عملیات والفجر 1

مدتی پس از انجام عملیات والفجر مقدماتی، عملیات والفجر 1

در شمال غربی منطقه قبلی – از ارتفاعات حمرین تا فکه – طراحی شد و مورد نظر قرار گرفت. هدف اصلی این عملیات در درجه اول تک به جبال حمرین و تکمیل تصرف آن [11] و نیز دست‌یابی به جبل فوقی بود تا بدین وسیله پس از تسلط بر ارتفاعات منطقه، دشمن را مجبور کنند تا در دشت قرار بگیرد و مقدمات پیشروی به عمق فراهم آید.
موقعیت منطقه
زمین منطقه عمدتا تپه ماهور و کوهستانی است و ارتفاعات مهمی مانند: 165، 175، 178 و… را در خود جای داده است. اکثر این ارتفاعات در منطقه جنوبی عملیات و در امتداد جنوب شرقی جبال حمرین واقع است و به شکل دهلیزی صخره‌ای نمایان است؛ به این صورت که از غرب رودخانه دویرج به بعد، بلندی ارتفاعات افزایش می‌یابد تا اینکه در قسمت بالای آن، دو دهلیز وسیع را تشکیل می‌دهد؛ بطوریکه ارتفاعات مهم منطقه بر روی این دو یال قرار می‌گیرد.
همچنین پس از دشت سمیده، در این قسمت ارتفاعات جبل فوقی بموازات جبال حمرین شروع می‌شود، و پس از آن، آب گرفتگی و باتلاقهای هورالهلغل و هورالسناف قرار گرفته است.
غیر از پاسگاههای مرزی (پیچ انگیزه، بجلیه، سمیده، صدام و…) و تأسیسات نفتی سمیده و نیز تأسیسات نفتی بزرگان در پشت جبل فوقی، تا شهر العماره عوارض مصنوعی برجسته‌ای وجود ندارد.

طرح عملیات و مأموریت
قرارگاه مشترک خاتم‌الانبیاء (ص) عملیات والفجر 1 را از دو محور شمالی و جنوبی به فرماندهی قرارگاه کربلا (راست) و نجف (چپ) طراحی نمود و پس از آن سازمان رزم عملیات بصورت مشترک تعیین شد. در این عملیات، 8 لشکر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و 2 لشکر و 3 تیپ به اضافه 1 گردان از نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی مشارکت داشتند. بعبارت دیگر در حدود 80 گردان از سپاه و نزدیک به 30 گردان از نیروی زمینی مأموریت عملیات را بر عهده گرفتند.
شرح عملیات
در تاریخ 21 / 1 / 1362 ساعت 23 عملیات والفجر 1 با رمز زیر آغاز شد:
«بسم الله الرحمن الرحیم، یاالله. یاالله. یاالله وانصرنا علی القوم الکافرین، یا محمد (ص) یا امیرالمؤمنین یا فاطمة الزهرا… با توکل بر خدا به پیش».
یگانهای عمل کننده به تناسب طرح مانور و مأموریتهای تعیین شده، با اختلاف کمتر از یک ساعت، با دشمن درگیر شدند. در قرارگاه عملیاتی کربلا نیروها در دو جناح چپ و راست در عمق پیشروی کردند و پس از انهدام نیروهای دشمن، نظر به اینکه محور وسط پاکسازی نشده بود و نیروهای خودی از جناحین تهدید می‌شدند، با نزدیک شدن روشنایی هوا دستور داده شد که از ادامه پیشروی خودداری کنند.
در محور قرارگاه عملیاتی نجف، چند ارتفاع مهم منطقه پاکسازی شد و نیروها بر روی آنها و نیز در داخل کانالهای ارتباطی و سنگرهای

دشمن هجوم برده، در آنجا مستقر شدند.
مسئله قابل ذکر در این محور، عملکرد چشمگیر و ابتکاری یکی از یگانهای سپاه در جناح چپ محور جنوبی است، بطوریکه نیروهای دشمن دور خورده و بطور کامل منهدم شدند.
دشمن صبح روز اول با استفاده از ارتفاعاتی که به تصرف نیروهای خودی درنیامده بود، از جمله ارتفاع مهم 165 (مشرف بر پاسگاه و شیار بجلیه) اقدام به تقویت نیروهای موجود در منطقه کرد و سپس پاتکهای خود را با حجم آتش زیاد آغاز نمود، بصورتیکه تا ساعت 5 بعد از ظهر همان روز به همین شکل پنج پاتک را تدارک و اجرا کرد.
در شب دوم، ارتفاع 165 به تصرف نیروهای خودی درآمد؛ لیکن با روشن شدن هوا و اجرای آتش شدید از سوی دشمن، این ارتفاع طی همان روز دوبار میان نیروهای خودی و دشمن رد و بدل شد.
در روز سوم عملیات، نیروهای دشمن با در اختیار داشتن ارتفاعات 165 و سپس اجرای آتش شدید و بهره‌گیری از هلی‌کوپتر، مجددا پاتکهای خود را از سر گرفتند که مقاومت رزمندگان طی این روز چشمگیر و قابل توجه بود.
در شب چهارم، نیروهای خودی مجددا تلاشی به منظور تصرف ارتفاعات 165 انجام دادند؛ لیکن دشمن که هوشیار شده و اهداف عملیات را درک کرده بود، به مقابله با تعرض نیروهای خودی پرداخت.
در روز چهارم و پنجم، جنگ با شدت تمام بر روی ارتفاعات تصرف شده ادامه داشت و در برخی از ارتفاعات، نبرد تبدیل به جنگ تن به تن شده بود.
طی این درگیریها ارتفاعات منطقه چندین بار رد و بدل شد. لیکن علیرغم عبور موفق نیروها از موانع و شکستن خط دشمن و نیز بکارگیری

نسبتا مناسب آتش توپخانه و تلفات قابل ملاحظه‌ای که به دشمن وارد شد، درگیریها بمرور کاهش یافته، نیروهای خودی در مواضع مناسب اقدام به پدافند کردند.
نتایج عملیات، بنقل از اطلاعیه شماره 11 قرارگاه مشترک خاتم‌الانبیاء:
کشته و مجروح 850 نفر
اسیر 350 نفر
انهدام تانک 98 دستگاه
انهدام هلی‌کوپتر 5 فروند
انهدام سه واحد 550 نفری جیش‌الشعبی
انهدام سه گردان کماندوئی
انهدام 13 تیپ پیاده مکانیزه
انهدام 4 گردان مکانیزه

متا سفانه قابل کپی نیست!