بستن

عملیات بیت المقدس 5

عمليات بيت المقدس 5

عمليات بيت المقدس 5 ، با رمز مبارك يا اباعبداللّه الحسين (ع) و با هدف وارد كردن ضربه به سازمان رزمي دشمن در منطقه عمومي پنجوين به مرحله ي اجرا گذاشته شد . در اين عمليات ، خطوط مقدم دشمن توسط رزمندگان نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران درهم كوبيده شد و ادوات زرهي آنان مورد هدف قرار گرفت . ارتش اسلام كه در شروع عمليات ، با نفوذ به عمق مواضع دشمن ، آن ها را دچار سردرگمي شديد كرده بود ، در بعد از ظهر همان روز با يورش به گردان‏ هاي دشمن بعثي ، تعداد زيادي از آنان را به هلاكت مي ‏رسانند .
رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عبور از میدان‌های مین، موانع ایذایی و طبیعی به مواضع دشمن هجوم می‌برند و پس از درگیری سخت خطوط مقدم دشمن را درهم می‌کوبند و آنها را وادار به فرار از ارتفاعات مرزی می‌کنند.
در اين حمله ، ارتفاعات حساس و مهم منطقه نيز از نيرو هاي عراقي پاكسازي شدند. در اين ميان و با حمايت خلبانان شجاع نيروي هوايي ارتش ، در حدود چهل كيلومتر مربع از منطقه عملياتي پنجوين آزاد شده و تحريكات بعدي دشمن خنثي گرديد .

در اين حمله ، ارتفاعات حساس و مهم منطقه نيز از نيرو هاي عراقي پاكسازي شدند. در اين ميان و با حمايت خلبانان شجاع نيروي هوايي ارتش ، در حدود چهل كيلومتر مربع از منطقه عملياتي پنجوين آزاد شده و تحريكات بعدي دشمن خنثي گرديد . با عملكرد پشتيباني و مهندسي رزمي جنگ جهاد سازندگي .

در اين عمليات ، خطوط مقدم دشمن توسط رزمندگان نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران درهم كوبيده شد و ادوات زرهي آن‌ها مورد هدف قرار گرفت. همچنين ارتفاعات ؛ 1680، 1823، 1470، 1540، 1560، 1830 از اشغال ارتش متجاوز صدام آزاد و تمام ارتفاعات غربي پنجوين پاكسازي شد.


ضربه‌ای‌ کاری‌ به‌ سازمان‌ زرهی‌ دشمن‌

در آخرین‌ ماه‌های‌ جنگ‌ هشت‌ ساله‌ ایران‌ و عراق‌ و هنگامی‌ که‌ نیروهای‌ ایران‌ با پیروزی‌ کامل، موفق‌ به‌ پیشروی‌ در خاک‌ دشمن‌ و آزادسازی‌ مناطق‌ و شهرهای‌ مهمی‌ همچون‌ «حلبچه» کردستان‌ عراق‌ شده‌ بودند، یک‌ عملیات‌ انهدامی‌ برای‌ ضربه‌ زدن‌ به‌ ماشین‌ جنگی‌ ارتش‌ عراق‌ در منطقه‌ عمومی‌ «پنجوین» صورت‌ گرفت.

این‌ منطقه‌ پیوسته‌ صحنه‌ رویارویی‌ قوای‌ خودی‌ و دشمن، از جمله‌ عملیات‌ «والفجر4» بود. این‌ یورش‌ بی‌امان‌ را نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ فرماندهی‌ و هدایت‌ قرارگاه‌ «رمضان» به‌ اجرا گذاشت. طی‌ این‌ عملیات، یگان‌های‌ عمل‌ کننده‌ خودی‌ در شامگاه‌ ۲۲ فروردین‌ ماه‌ ۱۳۶۷ با رمز «یا اباعبدالله‌ الحسین(ع)» به‌ مواضع‌ نیروهای‌ عراقی‌ حمله‌ برده‌ و طی‌ روزها درگیری‌ و نبرد، ۴۵ دستگاه‌ تانک‌ و نفربر و صدها خودروی‌ نظامی‌ و ده‌ها قبضه‌ سلاح‌ سبک‌ و نیمه‌ سنگین‌ دشمن‌ را منهدم‌ و به‌ لشکر ۲۷ ارتش‌ عراق‌ تلفات‌ و خسارات‌ چشمگیری‌ وارد آوردند. همچنین‌ در عملیات‌ بیت‌المقدس ۵ تعداد ۳۸۱۰ تن‌ از نیروهای‌ دشمن‌ کشته‌ و زخمی‌ شده‌ یا به‌ اسارت‌ نیروهای‌ خودی‌ درآمدند.

*********************************
در این درگیری، تعدادی از ادوات زرهی دشمن توسط تانک‌های ایرانی مورد هدف قرار گرفته و به آتش کشیده می‌شود و تعدادی نیز به غنیمت رزمندگان درمی‌آید. اجرای آتش سنگین آتشباری ایران، پیروزی رزمندگان را تسریع می‌کند، به طوری که در نخستین ساعات عملیات، ارتفاعات 1680، 1823، 1470، 1540، 1560، 1830 به دست توانای ارتشیان جان برکف آزاد و تعدادی از بعثیان کشته یا زخمی می‌شوند و تعدادی نیز به اسارت درمی‌آیند.

با روشن شدن هوا، هوانیروز و نیروی هوایی نیز وارد عمل می‌شوند و به انهدام امکانات و ادوات زرهی دشمن می‌پردازند و ضربات سنگینی به آنها وارد می‌آورند. در ادامة عملیات، تنگه نال یاری تحت کنترل کامل ارتش اسلام درمی‌آید. در این عملیات، دو تیپ و پنج گردان عراق متلاشی شده و 45 دستگاه تانک و نفربر، تعداد زیادی خودرو و نیز 20 قبضه توپ به آتش کشیده می‌شود.

ارتش اسلام، که در شروع عملیات، با نفوذ به عمق مواضع دشمن، آنها را دچار سردرگمی شدید کرده بود، در بعدازظهر همان روز با یورش به گردانهای 8 و 18 توپخانة لشکر 27 و گردان صلاح‌الدین، حدود 800 نفر از آنها را کشته و زخمی می‌کنند و 75 نفر را به اسارت می‌گیرند.

در این حمله ارتفاعات حساس و مهم 1670 و 1380 معروف به شاخ شوکت در شمال غربی پنجوین مشرف بر شهر نظامی بوبان آزاد می‌شود.

به دنبال آن کلیه ارتفاعات غربی پنجوین از نیروهای عراقی پاکسازی می‌شود. خلبانان شجاع هوانیروز و نیروی هوایی با تهاجم به مواضع و ادوات نیروهای بعث، تلفات و خسارات جبران‌ناپذیری را به آنها وارد می‌آورند و با حمایت شایستة آنها قسمتی از خاک میهن اسلامی و حدود 40 کیلومترمربع از منطقة عملیاتی پنجوین آزاد می‌شود. با عکس‌العمل نیروهای اسلام، تحرکات بعدی دشمن خنثی و امکان هرگونه عکس‌العمل از آنها سلب شده و ناامیدانه در مواضع جدید خود مستقر می‌شوند و رزمندگان اسلام نیز به تثبیت مواضع خود می‌پردازند.

سرتیپ جمالی جانشین وقت فرماندهی نیروی زمینی ارتش:
«رزمندگان اسلام در نخستین ساعات عملیات بیت‌المقدس 5 به تمامی اهداف خود به طور کامل دست یافتند. ارتشیان اسلام تا 15 کیلومتری عمق خاک عراق پیش رفته و با استقرار سریع بر ارتفاعات مهم منطقه، محورهای تدارکاتی دشمن را در تیررس خود قرار دادند که این اقدام به قرار باقیماندة نیروهای عراقی و اختلال در تدارکات دشمن منجر شده است.»

سرتیپ انصاری فرمانده وقت هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران:
«خلبانان هوانیروز در این عملیات با انجام 193 سورتی پرواز در شرایط بسیار سخت و زیر بمبارانهای دشمن وظایف خود را به بهترین وجه انجام دادند.»

نتایج عملیات:
تجهیزات منهدم شده دشمن:
صدها دستگاه خودرو نظامی.
45 دستگاه تانک و نفربر.
ده‌ها قبضه سلاح سبک و سنگین.
یگان‌های منهدم شده دشمن:
40 تا 80 درصد از تیپ‌های 96 و 424 از لشکر 27.
گردان‌های 1 و 2 و 3 از تیپ 86 لشکر 27.
گردان‌های 1 و 3 از تیپ 36 پیاده لشکر 2 گردان الحارثه از لشکر 8.
گردان صلاح‌الدین نقشبندی.
گردانهای 8 و 18 توپخانه از لشکر 27.

تعداد کشته و زخمی دشمن: 3500 نفر.
تعداد اسرا: 310 نفر.

خلاصه گزارش عملیات :

نام‌ عملیات: بیت‌ المقدس‌ ۵ (ضربتی)
زمان‌ اجرا: 22/1/1367
مدت عملیات : 78 روز
تلفات‌ دشمن‌: ۳۸۱۰ کشته، زخمی‌ و اسیر
رمز عملیات: یا اباعبدالله‌ الحسین (ع)
مکان‌ اجرا: منطقه‌ عمومی‌ پنجوین‌ عراق‌ – خط‌ شمالی‌ جبهه‌ جنگ‌
ارگان‌های‌ عمل‌کننده: نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌
اهداف‌ عملیات: انهدام‌ ماشین جنگی‌ دشمن‌، تأمین ، ضربه به سازمان رزمی دشمن
نتایج عملیات : تجهیزات منهدم شده دشمن : صدها دستگاه خودرو نظامی – ۴۵ دستگاه تانک و نفر بر – ده ها قبضه سلاح سبک و سنگین .
یگان های منهدم شده دشمن : ۴۰ تا ۸۰ درصد از تیپ های ۹۶ و ۴۲۴ از لشکر ۲۷ – گردان های ۱و۲و۳ از تیپ ۸۰۶ لشکر ۲۷ – گردان های ۱و۳ از تیپ ۳۶ پیاده لشکر ۲- گردان تانک الحارثه از لشکر ۸ – گردان صلاح الدین نقشبندی – گردان های ۸و ۱۸ توپخانه از لشکر ۲۷
تعداد کشته و زخمی دشمن : 3500 نفر
اسراء :310 نفر

نقشه عملیات

دفاع مقدس,هفته دفاع مقدس,عملیات,عملیات زمینی,عملیات های دفاع مقدس,سپاه پاسداران,ایران,نقشه عملیات,اباعبدالله,بیت المقدس
متا سفانه قابل کپی نیست!