بستن

عملیات کربلای 7

عملیات کربلای 7

ضربه‌اي‌ از شمالي‌ترين‌ منطقه‌ جنگي‌ به‌ دشمن

‌نام‌ عمليات: كربلاي‌7

زمان‌ اجرا:13/12 /1365

تلفات‌ دشمن‌ (كشته، زخمي‌ و اسير) : 2485

رمز عمليات: (يا مولاي‌ متقيان7)

مكان‌ اجرا: منطقه‌ عمومي‌ حاج‌ عمران‌ – محور شمالي‌ جنگ‌

ارگان‌هاي‌ عمل‌كننده: نيروي‌ زميني‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌

اهداف‌ عمليات: آزادسازي‌ ارتفاعات‌ سركوب‌ منطقه‌ و ارتفاعات‌ گردمند

طرح‌ دفاع‌ متحرك‌ عراق‌ همزمان‌ در چند منطقه‌ اجرا شد و علي‌رغم‌ تلاش‌ رزمندگان‌ و فرماندهان‌ جنگ، هنوز مناطقي‌ در اشغال‌ قواي‌ عراقي‌ باقي‌ مانده‌ بود.
رژيم‌ بعث‌ كه‌ منتظر عكس‌العمل‌ جمهوري‌ اسلامي‌ در جبهه‌هاي‌ نبرد بود، با وجود عمليات‌ كربلاي‌2 در منطقه‌ عمومي‌ حاج‌ عمران، توانست‌ ارتفاعات‌ گردمند و قله‌ 2519 را در اختيار گرفته‌ و همچنان‌ در اشغال‌ خود نگاه‌ دارد.

اين‌ ارتفاع‌ كه‌ پيشتر در عمليات‌ والفجر2 آزاد شده‌ بود، پس‌ از سقوط‌ در دوره‌ دفاع‌ متحرك، در عمليات‌ كربلاي‌2 نيز تأمين‌ نگرديد، تا اينكه‌ در تاريخ‌13 اسفند ماه‌1365 طي‌ عمليات‌ كربلاي‌7 و با رمز يا مولاي‌ متقيان7 به‌ دست‌ رزمندگان‌ ارتش‌ جمهوري‌ اسلامي‌ (لشكر64 اروميه) آزادشد. علاوه‌ بر ارتفاع‌ ياد شده‌ كه‌ در زمان‌ عمليات‌ پوشيده‌ از برف‌ بود، تپه‌ سرخي و يال‌ كله‌ اسبي از دشمن‌ پاكسازي‌ شد.

طي‌ عمليات‌ كربلاي7 ده‌ها قبضه‌ سلاح‌ از انواع‌ سنگين‌ و نيمه‌ سنگين‌ و شماري‌ زاغه‌ مهمات‌ منهدم‌ شد. تعداد2485 نفر از نيروهاي‌ دشمن‌ كشته‌ و زخمي‌ و اسير شدند. همچنين‌ چندين‌ قبضه‌ سلاح‌ سبك‌ و سنگين‌ و چندين‌ خودرو به‌ غنيمت‌ نيروهاي‌ خودي‌ درآمد.

شرحی دیگر از عملیات های کربلای ۲ و کربلای ۷ :
تاریخ عملیات ها : کربلای ۲(۱۰ تا ۱۱ شهریور ۱۳۶۵) – کربلای ۷ (۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۳۶۵)
محل نبرد : غرب پیرانشهر
شرح عملیات : در جریان استراتژی دفاع متحرک عراق ، قله های ۲۴۳۵ و ۲۵۱۹ در شمال و جنوب غرب پادگان حاج عمران که کاملاً بر منطقه مسلط بودند ، به دست دشمن افتاد . برای بازپس گیری این دو ارتفاع ابتدا عملیات کربلای ۲ در شهریور ماه سال ۶۵ اجرا گردید که طی آن ارتفاع ۲۴۳۵ آزاد شد اما ارتفاع ۲۵۱۹ همچنان در اشغال عراقی ها باقی ماند .
در اسفند ماه همان سال در حالیکه توجه نیروهای عراقی به نبرد بزرگ شرق بصره معطوف بود ، عملیات کربلای ۷ با هدف آزاد سازی ارتفاع ۲۵۱۹ با موفقیت اجرا گردید . در این دو عملیات (بویژه عملیات کربلای ۷) نقش نیروهای ارتش پر رنگ تر بود .

متا سفانه قابل کپی نیست!