بستن

عملیات والفجر 5

نگاهی به عملیات والفجر ۵

نگاهی به عملیات والفجر ۵ در سالروز آغاز آن

عملیات والفجر۵ ساعت ۲۴ روز ۲۷ بهمن سال ۱۳۶۲ با رمز یا زهرا (س) در منطقه کوهستانی چنگوله حد فاصل شهرهای مهران و دهلران آغاز شد.

بعملیات والفجر ۵ عملیات تهاجمی با هدف ایجاد شکاف مابین تیپ سوم و چهارم ارتش عراق توسط سپاه پاسداران انجام شد. در مرحله اول عملیات نیروهای پاسدار و بسیج با استفاده از قایق‌های سبک یا پای پیاده به سمت بزرگراه بصره_بغداد حرکت کردند. نیروهای ایرانی فاقد پشتیبانی هوایی و توپخانه در مقابل نیروهای عراقی کاملاً مسلح قرار گرفتند. عملیات والفجر ۵ به همراه عملیات والفجر ۶ بزرگترین عملیات نظامی تهاجمی ایران است.

نیروهای عمل کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو مرحله با هدف آزادسازی بلندی‌های منطقه چنگوله در این عملیات وارد عمل شدند.

در همان ساعات نخست، بلندی‌های پیزولی، آزادخان کشته، تنگه چنگوله و ده‌ها کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و جاده بدر – طیب عراق به تسلط نیروهای ایرانی درآمد. همچنین به چهار تیپ از گارد مرزی عراق خساراتی وارد شد.

در این عملیات رزمندگان اسلام متشکل از نیروهای سپاه و بسیج تحت امر قرارگاه خاتم الانبیا (ص) با عبور از میدان‌های مین و موانع ایذایی، با حمایت آتش توپخانه، خود را به مواضع نیروهای عراقی رسانده و پس از چند روز نبرد سخت موفق شدند اهداف پیش بینی شده را تصرف کنند.

وسعت منطقه آزاد شده در این عملیات ۱۱۰ کیلومترمربع و تجهیزات منهدم شده دشمن شامل ۴۰ دستگاه تانک و نفربر، مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه‌سنگین، دو فروند هلی‌کوپتر، ده‌ها دستگاه خودرو نظامی و ۱۰ انبار مهمات بود.

همچنین یگان‌های منهدم شده دشمن شامل تیپ بازسازی شده چهار گارد مرزی، یک واحد کماندویی، تیپ چهار کوهستانی و یک گردان تانک از تیپ ۵۰ زرهی لشکر ۱۲ بود. در این عملیات بیش از ۳۶۰۰ نفر از نیروهای دشمن کشته و ۱۷۰ نفر نیز به اسارت درآمدند و ده‌ها دستگاه تانک و نفر بر، تعدادی خودرو نظامی و مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین به غنیمت درآمد.

متا سفانه قابل کپی نیست!